کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها


Warning: Attempt to read property "name" on string in /home3/affccyoj/public_html/wp-content/themes/kavehTheme/single.php on line 12
detail-blog
آگوست 21, 2023

کالیبراسیون سمپاش پشت تراکتوری بومدار

سمپاش­های پشت تراکتوری بومدار از بهترین انواع سمپاش در جهان بوده و به صورت سوار شونده کششی و خودکششی در سمپاشی مزارع مرد استفاده قرار میگیرد. پاشش در این نوع سمپاش کاملا یکنواخت و به علت نزدیکی نازلها به زراعت باد بردگی به حداقل ممکن میرسد. و در صورت کالیبراسیون صحیح و اصولی تلفات محلول سمی بسیار ناچیز می­باشد. در کشورهای پیشرفته که مزارع تسطیح شده و هموار بوده و موانع وجود ندارد، از بوم­هایی به طول 40 متر استفاده می­شود. که در این صورت لهیدگی محصول در زیر چرخ­های تراکتور به حداقل ممکن می­رسد. در ایران بدلیل ناهمواری، وجود جوی­های آبیاری و موانع فقط از بوم 8 متری استفاده میشود.

 

عملیات اجرایی کالیبراسیون سمپاش پشت ترالکتوری بومدار

برای مثال می­خواهیم یک مزرعه گندم را با ارتفاع 20 سانتی متر علیه علفهای هرز سمپاشی نماییم، چون حجم و ارتفاع محصول کم است باید ارتفاع پاشش نازل زیاد باشد پس زاویه 80 درجه مناسبتر از زاویه 110 درجه میباشد. و میتوان از نازل 8002 استفاده کرد و ارتفاع بوم را 70-80 سانتی­متر از روی محصول تنظیم کرد.

در صورتیکه مزرعه نسبتا هموار و احتمال برخورد بوم به زمین وجود داشته باشد، ارتفاع نازلها از بالای زراعت با دو بار همپوشانی 75 سانتی­متر انتخاب میکنیم.

اگر مزرعه خیلی نامنظم و احتمال برخورد بوم به زمین وجود داشته باشد، ارتفاع را با سه بار همپوشانی 110-120 سانتی­متر در نظر میگیریم. فشار سمپاش برای علفهای هرز 2 تا 3 بار و علیه آفات، فشار  تا 4 بار خواهد بود. سرعت حرکت بسته به شرایط مزرعه 4-6 کیلومتر در ساعت انتخاب میشود. برای تعیین سرعت حرکت تراکتور یک فاصله 50 یا 100 متری را در نظر گرفته و با یادداشت زمان در طول ، سرعت را به دست می­آوریم. به فرض 50 متر در 40 ثانیه (در 3600 ثانیه،4500 متر در ساعت یا 4.5 کیلومتر در ساعت)

با اندازه­ گیری خروج نازلها می­توان فشار سمپاش را تعیین نمود.

چون سرعت تراکتور 5 کیلومتر در ساعت مورد نظر میباشد با افزایش سرعت تراکتور می­توان به سرعت مورد نظر رسید. دور پمپ و فشار تابعی از دور موتور و سرعت تراکتور میباشد. در صورت سالم بودن فشارسنج، فشار را با تغییر پیچ رگولاتر به 2 بار میرسانیم و در صورت خراب بودن فشارسنج  بهترین راه با دبی گیری نازلها فشار دقیق را تنظیم نمایید که از نازل 8002 در فشار 2 بار 640 سی­سی محلول در دقیقه خارج میشود. که با تنظیم پیچ رگولاتر میتوانیم به این مقدار خروجی برسیم به این ترتیب سمپاش با فشار 2 بار و تراکتور با 1750 دور در دقیقه برای حرکت با سرعت 5 کیلومتر در ساعت در شرایط مزرعه تنظیم شده است. برای جلوگیری از اشتباه، شاسی سمپاش را در روی زمین قرار داده و آب موجود در مخزن را قرائت و اندازه گیری می­کنیم. به فرض میانگین آب موجود در مخزن 270 لیتر و عملیات اجرایی را شروع می­کنیم، برای دقت بیشتر یک فاصله 50 متری را چهار بار سمپاشی نمایید و به محل اولیه برگردد تا آب باقیمانده در مخزن اندازه گیری شود. بعد از اندازه گیری مجدد بفرض میزان مصرف 30 لیتر و طول سمپاشی شده 200 متر و عرض سمپاشی شده 8 متر حال میزان محلول مصرفی در هکتار را محاسبه می­کنیم.

 

(طول سمپاشی شده × عرض سمپاشی شده) ÷ (10000 × آب مصرف شده در آزمایش ) = میزان آب مصرفی در هکتار

187.5  = (200×8) ÷ (10000 ×30)  = میزان آب مصرفی در هکتار

 

با توجه به جداول تنظیم شده نوع نازل، فشار، سرعت تراکتور و ارتفاع پاشش می­توان میزان آب مصرفی را تنظیم نمود. به منظور تغییرات جزئی با تغییر و یا سرعت به حجم مورد نظر رسید. که در آزمایش فوق اختلاف 187.5 لیتر تا 200 لیتر را می­توان با چرخانیدن جزئی پیچ رگولاتر در جهت عقربه­ های ساعت کمی فشار را افزایش داد و در تکرارهای بعدی به رقم 200 لیتر در هکتار رسید.

گردآورنده : آقای مهندس پرویز ده‌شهری

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زرین دشت ایرانیان

شرکت زرین دشت ایرانیان در راستای کمک به ارتقا سطح کشاورزی از سال 1394 در زمینه تامین و توزیع کامل ترین و با کیفیت ترین سبد نهاده های کشاورزی در سه گروه، سم، کود و بذر در گستره جغرافیایی استان البرز، تهران، قزوین، زنجان و مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده است. رسالت ما در شرکت زرین دشت ایرانیان این است که مشتریان ما بتوانند به بالاترین و بازدهی و سودآوری در تولید محصولات کشاورزی برسند. سبد محصولات ما در برجسته ترین، خوش نام ترین و معتبرترین برندهای داخلی و خارجی شکل گرفته است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت زرین دشت ایرانیان می باشد.

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه محصولات