کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها


Warning: Attempt to read property "name" on string in /home3/affccyoj/public_html/wp-content/themes/kavehTheme/single.php on line 12
detail-blog
آگوست 6, 2023

آفتاب دهی خاک (soil solarization)

آفتاب دهی روشی مناسب و کم هزینه برای کنترل عوامل بیماری‌زا خاکزی ، حشرات و علف ها ی هرز میباشد. این روش ضدعفونی بیشتر در گلخانه­ها و سطوح کوچک قابل اجرا و روشی زمانبر میباشد. بهترین زمان نیمه اول تیر تا اواسط شهریور میباشد زیرا بیشترین میزان تابش نور خورشید را داریم. در این دوره به وسیله پلاستیک­های شفاف پلی اتیلن در سطح بستر سبب تجمع نور خورشید در زیر پلاستیک شده و با افزایش گرما خاک عوامل بیماری زا کشته شده و یا قدرت بیماری زایی آنها کاهش میابد.

 

برای افزایش تاثیر گذاری ضدعفونی سه عامل زیر بسیار مهم میباشد:

۱. رطوبت خاک در حد ظرفیت زراعی باشد.

۲. پوشش پلاستیکی شفاف و ضخامت ۲۵ تا ۷۵ میکرومتر باشد.

۳. طول دوره باید بین ۳۰ تا ۵۰ روز باشد.(بهترین دوره ۴۲ روز میباشد)

 

آماده سازی خاک

ابتدا علف­های هرز سطح خاک را جمع آوری کرده و سپس خاک را کرت بندی و مسطح میکنیم. بعد از فرآیند آفتاب دهی امکان هم زدن خاک وجود ندارد. چون عوامل بیماری‌زا در عمق خاک به سطح خاک آمده و خاک آلوده میشود.

 

مکانیسم آفتاب دهی

۱. دمای خاک زیر پلاستیک بالا رفته و سبب از بین رفتن پاتوژن­ها میشود. البته دما و مدت گرمادهی برای پاتوژن­­ها متفاوت است.

۲. میزان دی اکسید کربن زیر پوشش پلاستیک ۳۵ برابر بیشتر از خاک­های بدون پوشش میباشد که موجب کاهش جمعیت پاتوژن­ها میشود.

۳. خاک ضدعفونی شده به دلیل مواد آلی و معدنی بالایی که در اطراف ریشه تجمع یافته سبب افزایش رشد گیاه میگردد.

۴. افزایش جمعیت میکروارگانیسم­های مفید خاک

۵. به دلیل تضعیف میکروارگانیسم­های بیماری‌زا عوامل کنترل بیولوژیک در خاک فعال شده و با رقابت برای مکان و غذا و همچنین ترشح مواد فرار سبب مرگ پاتوژن میشود.

 

عوامل محدود کننده

خصوصیات خاک مانند کلوخه­ای بودن خاک، رنگ خاک، رطوبت خاک و شیب زمین(در خاک­های تیره با رطوبت بالا و دارای شیب جنوبی اثر آفتاب دهی بیشتر خواهد بود)

 

نتیجه گیری

روش آفتاب دهی به دلیل کم هزینه بودن،کاهش استفاده از سموم، حفاظت از محیط زیست، افزایش میکروارگانیسم­های مفید و تجزیه مواد آلی در خاک روشی بسیار موثر برای کنترل آفات و بیماری­هایی است که در عمق ۱۵ سانتی متری سطح خاک فعالیت دارند.

 

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زرین دشت ایرانیان

شرکت زرین دشت ایرانیان در راستای کمک به ارتقا سطح کشاورزی از سال 1394 در زمینه تامین و توزیع کامل ترین و با کیفیت ترین سبد نهاده های کشاورزی در سه گروه، سم، کود و بذر در گستره جغرافیایی استان البرز، تهران، قزوین، زنجان و مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده است. رسالت ما در شرکت زرین دشت ایرانیان این است که مشتریان ما بتوانند به بالاترین و بازدهی و سودآوری در تولید محصولات کشاورزی برسند. سبد محصولات ما در برجسته ترین، خوش نام ترین و معتبرترین برندهای داخلی و خارجی شکل گرفته است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت زرین دشت ایرانیان می باشد.

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه محصولات